Risken för nyemission i Moberg Pharma minskar väsentligt med dagens affär - Remium

21/08

Moberg Pharma meddelade under morgonen att varumärket Fiber Choice säljs för 6,7 miljoner dollar. Det är visserligen ett rätt väntat besked men samtidigt positivt då det bland annat minskar risken för nyemission. Det skriver Remium Introduce i en kommentar.

"Moberg Pharma kan lägga ytterligare fokus på bolagets strategiska varumärken, Kerasal Nail, Dermoplast och New Skin som utgör mer än 2/3-delar av omsättningen och en ännu större del av resultatet. Avyttringen kommer ha en positiv inverkan på marginalen framgent och risken för nyemission minskar väsentligt", framgår det av analytikerkommentaren.

Fiber Choice ingick i samband med att Moberg Pharma förvärvade en portfölj från Prestige Brands. Tidigare har PediaCare från den portföljen avyttrats och nu alltså även Fiber Choice. Båda anses av Moberg Pharma vara icke-strategiska varumärken.

Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se, 0701-15 39 64
Nyhetsbyrån Finwire