Vibrosense Dynamics uppdaterar affärsplanen

14/03

Medicinteknikbolaget Vibrosense Dynamics har uppdaterat sin affärsplan för lanseringen av Vibrosense nya produkt, Vibrosense Meter II. Efter genomlysning och analys har Vibrosense uppdaterat sin affärsplan för att genomföra den operativa fasen, att gå från att vara ett utvecklingsbolag till att bli ett tillväxtbolag.

Affärsplanen är indelad i tre steg där de första två stegen utgörs av att sälja in bolagets instrument, teknologi och metod till kunder i Nordvästeuropa. Den andresserbara marknaden för Vibrosense Meter II uppskattas här till fler än 35 000 Vibrosense Meter II-instrument. I steg tre planeras därefter en uppskalning till andra geografisk områden.

"För steg 1 och 2 har Vibrosense en målsättning att nå en marknadspenetration på 2,5 procent inom 5 år med en genomsnittlig intäkt av 100 000 kronor per instrument. Bolaget räknar vidare med att kunna nå break-even inom tre år", skriver bolaget.

Det finns två huvudskäl till att bolaget har uppdaterat sin målsättning. Dels beslutet att utöka funktionaliteten i instrumentet så att det klarar både hand- och fotundersökning och dels att det har tillkommit ett nytt affärsområde, cellgiftsinducerade nervskador vid behandling av cancer.

- Min bedömning är att vi har goda förutsättningar att nå våra mål enligt den uppdaterade marknadsplanen då vi i dagsläget fått många positiva signaler från marknaden. Vi har nu en försäljningspipeline som innebär att vi beslutat att starta produktion av ytterligare instrument, säger Toni Speidel, vd för Vibrosense Dynamics.

Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire