Gold Town Games ser överlag tillfredsställande användardata för World Hockey Manager

14/12

Spelutvecklingsbolaget Gold Town Games lanserade den 30 oktober spelet World Hockey
i hela Europa med primärt fokus på Tyskland och Schweiz. Marknadsaktiviteterna
fokuserades på köp av användare via Facebook, Instagram och Google Ads. Det framgår av ett pressmeddelande.

Under november har 43 892 användare laddat ner World Hockey Manager. Fördelningen av dessa är ungefärliga 15 procent från Sverige respektive Tjeckien, 20 procent från Tyskland och 10 procent från Schweiz. Resterande 40 procent är fördelade på övriga länder i Europa. 22 procent av nedladdningarna var organiska. Kostnad per nedladdning har varit fortsatt gynnsamt.

- Användardatan är överlag tillfredställande, inte minst den fortsatt stigande intäkten och kostnaden per nedladdning. Vi vet dock att båda dessa siffror snabbt kan ändras. Den vikande trenden för spelets retention, jämfört med målbilden på 40 procent, är förväntad då det ofta inträffar när spel presenteras för en bredare målgrupp. Vi fortsätter, enligt plan, att arbeta datadrivet för att nå uppsatta målsättningar och för att skapa ett engagerande managerspel, kommenterar vd Pär Hultgren.

Användardata för Android och iOS för november:
* Antal nedladdningar: 43 892 stycken
* Intäkt: 448 500 kronor
* Andel av totala antalet användare som genomfört köp: 6,5 procent
* On-boarding: 82 procent
* Retention dag ett: 35,1 procent
* Retention dag sju: 17,5 procent
* Genomsnittlig tid i applikationen/användare/dag: 31 minuter
* Dagliga aktiva användare 1 november: omkring 4 000 stycken
* Dagliga aktiva användare 30 november: omkring 9 000 stycken

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire